Hur bär du ditt kors?

När vi vill visa god hållning så sträcker vi på oss, drar bak axlarna och huvudet samt klämmer till lite med rumpan för att den skall se tajt ut. Allt detta är faktiskt precis vad som behövs göras för de flesta människor som jobbar med händerna statiskt framför kroppen, tittar på en skärm och dessutom sitter ner. Liiite jobbigt att gå runt så hela dagarna dock…

uppercross

Låt oss bena upp det hela för nu skall jag visa vad som behövs justeras.

Om vi börjar med skillnaden med att sitta på sittbenen och bakom sittbenen.

För att kunna sitta med neutral ryggrad behöver vi sitta på sittbenen, kan du inte få till en snygg svank i ländryggen så sitter du förmodligen inte på utan bakom dessa. Pröva att sätta dig på en hård pall och känn den tydliga skillnaden i framför och bakom sittbensknölarna. Svank=på knölarna. Ingen svank=bakom knölarna.

Ok, lite bättre hållning har vi åstadkommit men det är ändå långt ifrån bra. När man sitter så förkortas muskeln som gör att vi kan lyfta knät uppåt när vi står och sitter eller böja oss i höften när vi ligger (som i en sit-up med fastkilade fötter). Den kallas höftböjaren eller iliopsoas och har sitt ursprung i lårbenet och fäste i sista bröstryggskotan (T12) och ländryggskotorna (L1-L5). I och med att den fäster i ländryggen så skapar den överdriven svank (lordos) när den är förkortad. Ländryggen blir mao kompromissad, bäckenet tippat framåt och problem kan lätt uppstå. Ett problem på den andra sidan om kroppen blir att baksidan på låren (hamstrings) och rumpan (gluteus) får problem av den helt andra sorten. Istället för att bli förkortade och stela så blir dessa utdragna och slappa. Du behöver alltså stretcha höftböjaren och träna rumpan och baksidan på låren.

Nu är det så att det inte går att kompensera för 8h sittande dagligen med ett par timmars styrketräning och stretchning i veckan nej, du måste börja stå/gå mycket mer än du sitter för att komma till rätta med problemet.

Yepp, nu står vi upp och har en stark rumpa/hamstrings och lång, fin höftböjare som hjälper oss att balansera kotpelaren på vårt bäckenben. Hur gör vi nu för att få till det där huvudet som leviterar en decimeter framför kroppen och axlarna som tävlar med huvudet om att vara längst fram? Och börjar det inte se ut som om en puckelrygg börjar växa till där bak om jag bara kunde vrida huvudet tillräckligt långt för att se ordentligt.

Vi tar en titt på axlarna.

Att stå med händerna framför kroppen och jobba hela dagarna 5 dagar i veckan ställer oerhörda krav på kroppsmedvetenheten. Axlarna vill hela tiden rulla fram för att nå tangentbordet, musen, stickningen, boken eller vispen i grytan. Man måste väldigt aktivt tänka på att hålla tillbaka axlarna och skjuta ned och ihop skulderbladen.

Men innan detta behöver man antagligen åtgärda år av misshandlade axlar med stretch och styrketräning.

Detta är så vanligt idag att det fått ett eget namn. Upper cross syndrom.

Det handlar om förkortade bröstmuskler pga framåtroterade axlar och därmed också långa och svaga romber samt låga trapezius (musklerna som skjuter ihop skulderbladen). Här krävs det alltså stretch av bröstmuskeln och styrketräning av romber och låga trapezius.

Sådär ja, då sitter axlarna på plats och puckelryggen försvann den med tack vare kombinationen av stretch och styrketräning.

Hur gör vi nu med huvudet?

Här är det övre trapezius och nackmusklerna (suboccipitalis) som är korta och ständigt spända. Det är därför vi tycker det är så skönt med massage just här. Å andra sidan är framsidan av nackens muskler långa slappa och overksamma. Testa hur länge det känns skönt att titta på stjärnorna jämfört med att titta på löv på marken… Återigen, stretcha övre trapetzius och nacken samt träna halsmusklerna.

Det här låter ju väldigt enkelt och ganska snabbt fixat men betänk hur många år det tog att forma det du är idag. Du hade med största säkerhet perfekt hållning i femårsåldern sedan har miljön och vanor format dig sakta men säkert. Det positiva är ju att har miljön format dig åt ett håll så kan du påverka miljön att forma dig åt ett annat håll, om du bara vill.

Om det finns intresse kan jag lägga upp lämpliga övningar för träning och stretch i nästa blogginlägg 🙂

I Lycka

//Anders

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s