Lugn

En oerhört viktig punkt.

Men också den som kanske är svårast att förändra.

Ett stressigt liv och/eller sömnbrist är två rejäla käppar i hjulet på resan mot ett optimalt liv.

Några punkter om stress:

  • Vi är väldigt bra på att hantera akut stress (typ fly eller fäkta).
  • Vi är inte bra på att hantera kronisk stress (universums expansion, mjölkpriset etc…).
  • Hormonet kortisol slås på när vi blir stressade och detta ställer till det på många negativa sätt, bl a med ökad hunger och svårighet till en sänkning av fett% för den som strävar efter det.

Några punkter om sömn:

  • Du bör SOVA mellan 7 och 9 timmar varje natt.
  • Du bör vara trött och ha lätt att slappna av när du går och lägger dig.
  • Du bör vara pigg, utvilad och inte i behov av kaffe när du vaknar.
  • Behöver du en väckarklocka för att vakna så sover du antagligen för lite (gäller inte innan dyra ej ombokningsbara flygresor).
  • Ditt sovrum bör vara mörklagt och iskallt. Eller åtminstone hyfsat svalt, men mörklagt likaväl.

Ok, nu kan du pröva länken stark eller så…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s